Publicacions

del Arco, I.; Ramos-Pla, A. & Flores-Alarcia, Ò. (2023). Analysis of school principal training in Catalonia universities: transfer to the practice of principals. Taylor & Francis Online. https://doi.org/10.1080/13632434.2023.2232374

Ramos-Pla, A.; del Arco, I., & Espart, A. (2023). Pedagogy of death within the framework of health education: The need and why teachers and students should be trained in primary education. Heliyon, 9(4), e15050. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e15050

Ramos-Pla, A.; Sampedro, B.; del Arco, I.; Marín, V. & Flores-Alarcia, Ò. (2023) Barreras formativas, personals y ambientales de la enseñanza en línea. Educar, 59(2). https://doi.org/10.5565/rev/educar.1743

Santafé-Madueño, A.; Ramos-Pla, A.; Selva-Pareja, L.; Barcenilla-Guitard, M.; Espart, A. (2023) Health literacy in childhood and adolescence. A bibliometric analysis of scientific publications and professionals’ involvement. Heliyon, 9 (1), e12896. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e12896

Flores-Alarcia, Ò.; del Arco, I.; Ramos-Pla, A.; Espart, A. (2022) Without fear of change: the flipped classroom as a flexible model in different learning environments. Heliyon8(12), e12160. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e12160 

Ramos-Pla, A.; Reese, L.; Arce, C.; Balladares, J.; Fiallos, B. (2022)  Teaching Online: Lessons Learned about Methodological Strategies in Postgraduate Studies. Educ. Sci. 2022, 12, 688. https://doi.org/10.3390/ educsci12100688

Del Arco I.; Flores-Alarcia, Ò.; González-Rubio, J.; Serey Araneda, D.; Lagos Olivos, C. (2022) Workloads and Emotional Factors Derived from the Transition towards Online and/or Hybrid Teaching among Postgraduate Professors: Review of the Lessons Learned. Educ. Sci. 2022, 12, 666. https://doi.org/10.3390/educsci12100666

Del Arco I, Mercadé-Melé P, Ramos-Pla A and Flores-Alarcia Ò (2022) Bibliometric analysis of the flipped classroom pedagogical model: Trends and strategic lines of study. Front. Educ. 7:1022295. doi: 10.3389/feduc.2022.1022295

Selva-Pareja, L.; Ramos-Pla, A.; Mercadé-Melé, P.; Espart, A. (2022). Evolution of scientific production on health literacy and health education – a bibliometric analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(7), 4356. https://doi.org/10.3390/ijerph19074356 

Flores, Ò.; Ramos-Pla, A.; del Arco, I. (2022). The management of safety situations and assumable risk during transitions and recesses in different types of schools. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(7), 4117.  https://doi.org/10.3390/ijerph19074117

Ramos-Pla, A.; del Arco, I.; Flores, Ò. (2022). Formación permanente del profesorado universitario en tiempos de COVID-19: entre la necesidad y la obligación. Hachetetepé: Revista científica en Educación y Comunicación, 24, 1-15. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1104

del Arco, I. (2021). Empoderamiento comunitario para la promoción de la salud. Madrid: Dykinson

del Arco, I. (2021). Hacia el empoderamiento comunitario para la promoción de la salud. En I. del Arco (Ed.), Empoderamiento comunitario para la promoción de la salud (pp. 19-34). Madrid: Dykinson

del Arco, I.; Mullet, P. (2021). Comunidades y organizaciones saludables. En I. del Arco (Ed.), Empoderamiento comunitario para la promoción de la salud (pp. 35-48). Madrid: Dykinson

Ramos-Pla, A.; Flores, Ò. (2021). Prácticas de referencia de empoderamiento comunitario para la promoción de la salud. En I. del Arco (Ed.), Empoderamiento comunitario para la promoción de la salud (pp. 49-58). Madrid: Dykinson

Ramos-Pla, A.; Flores, Ò. (2021). La docencia universitaria en línea durante la pandemia. Percepción de los estudiantes. En A. Espart (Ed.). Salud, Educación y Conectividad (pp. 15-24). Madrid: Dykinson

del Arco, I.; Ramos-Pla, A (2021). La evaluación en el aula invertida: ejemplo de un modelo resiliente para situaciones de emergencia. En Ortiz, L. et al. (Eds.). Organización educativa para todas las personas (pp. 61-69). Madrid: Wolters Kluwer

del Arco, I.; Ramos-Pla, A.; Mercadé, P. (2021). Liderazgo en tiempos de incertidumbre: el caso de los centros educativos de Cataluña. En Ortiz, L. et al. (Eds.). Organización educativa para todas las personas (pp. 21-29). Madrid: Wolters Kluwer

del Arco, I.; Ramos-Pla, A.; Zsembinszki, G.; de Gracia, A.; Cabeza, L.F. (2021). Implementing SDGs to a Sustainable Rural Village Development from Community Empowerment: Linking Energy, Education, Innovation, and Research. Sustainability13, 12946. https://doi.org/10.3390/su132312946

Ramos-Pla, A.; Tintoré, M.; del Arco, I. (2021). Leadership in times of crisis. Schoolprincipals facing COVID-19. HELIYON7(11), 1-22.  https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e08443

Ramos-Pla, A.; del Arco, I.; Flores, Ò. (2021). University professor training in times of COVID-19: Analysis of training programs and perception of impact on teaching practices. Education Sciences, 11, 684. https://doi.org/10.3390/educsci11110684 

del Arco, I.; Ramos-Pla, A.; Flores, Ò. (2021). Analysis of the Company of Adults and the Interactions during School Recess: The COVID-19 Effect at Primary Schools. Sustainability 13, 10166. https://doi.org/10.3390/su131810166

Ramos-Pla, A.; Tintoré, M.; del Arco, I. (2021). Función directiva en tiempos de COVID-19: satisfacción percibida por los directores escolares de las tareas desarrolladas. En Aznar et al. (Ed.),  Desempeño docente y formación en competencia digital en la era SARS-CoV-2 (pp. 143-154) Madrid: Editorial Dykinson.

Ngah, M. Y.; del Arco, I.; Flores, Ò. (2021). Diagnóstico de la competencia digital de los futuros docentes como catalizadores del aprendizaje en el marco de la enseñanza de ELE en la Escuela Normal Superior de Yaundé, Camerún. Espacios, 42(13), 83-100. https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n13p07

del Arco, I.; Gairín, J.; Armengol, C. (2021). El desarrollo de competencias profesionales en el prácticum de maestros. Una visión de sus protagonistas. Espacios, 42(7), 128-144.

del Arco, I. & Guitard, L. (Ed.) (2020). La juventud en época de confinamiento. La verdadera sindemia en este sector poblacional. Madrid: Editorial Dykinson. ISBN: 978-84-1377-167-0

Ramos-Pla, A. & Selva Pareja, L. (Ed.) (2020). DOTS educa, 10 meses 10 retos. Madrid: Editorial Dykinson. ISBN: 978-84-1377-168-7

del Arco, I.; Flores, Ò.; Ramos-Pla, A. (2020). Structural model to determine the factors that affect the quality of emergency teaching, according to the perception of the student of the first unievrsity courses. Sustainability, 13(5), 2945. https://doi.org/10.3390/su13052945 

del Arco, I.; Silva, P.; Flores, O. (2021). University Teaching in Time of Confinement: The light and shadows of compulsory online learning. Sustainability, 13(1), 375. https://doi.org/10.3390/su13010375

Gairín-Sallán, J; Díaz-Vicario, A.; del Arco, I; Flores, Ò. (2019). Efecto e impacto de las prácticas curriculares de los grados de Educación Infantil y Primaria: la perspectiva de estudiantes, tutores y coordinadores. Educación XX1,  1-26

del Arco, I. ; Silva, P. (2018). Tendencias nacionales e internacionales en organización educativa : entre la estabilidad y el cambio. Barcelona: Wolters Kluwer

Reese, L.; Silva, P.; Antúnez, S.; Del Arco, I. (2018). Linguistic and cultural rights of immigrant students in Catalonia: perspectives and practices of educators in four elementary schools. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism

del Arco, I.; Flores, Ò. (2018). La formación para la gestión universitaria en los diferentes momentos del desempeño. Tendencias nacionales e internacionañes en organización educativa: entre la calidad y el cambio. Barcelona: Wolters Kluwer

Silva, P.; del Arco, I.; Flores, O. (2018). El desarrollo de competencias profesionales a través del Prácticum: el modelo de Alternança (Universidad de Lleida) y el UTEACH (California State University Long Beach). Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 347-367

Silva, P.; del Arco, I.; Flores Alarcia, Ò. (2018). El desarrollo de competecias profesionales en la formación inicial de maestros a través de la formación dual. El caso de modelo Alternacia en la Universidad de Lleida y Urban Teaching Academy en la California State University Long Beach. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22 (1), 347 – 367

Ramos-Pla, A; Gairín, J.; Camats, R. (2018). Principios prácticos y funcionales en situaciones de muerte y duelo para profesionales de la educación. En Revista Iberoamericana de Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 21-33.

Flores, O., del-Arco, I., Silva, P. (2018). Modelos flexibles de formación: Una respuesta a las necesidades actuales. En Carrasco, S.; del Corral, I. (Ed.), Docencia Universitaria e innovación (103-136). Barcelona: Octaedro.

Silva, P.; del Arco, I.; Flores, O. (2018). La formación de directores escolares en Cataluña. Lecciones aprendidas a cinco años del decreto de dirección. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(3), 1-16

Silva, Patrícia; del Arco, Isabel; Flores Alarcia, Òscar (2017). El desarrollo de competencias profesionales en la formación inicial de maestros a través de la formación dual. El caso de modelo Alternacia en la Universidad de Lleida y Urban Teaching Academy en la California State University Long Beach. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado

del Arco, I.; Flores, Ò.; Silva, P. (2016). Contruimos el conocimiento flippeando. Dins de  Aprendizaje situado y aprendizaje conectado: implicaciones para el trabajo.

Flores, Ò.; del Arco, I.; Silva, P. (2016). The flipped classroom model at the university: analysis based on professors’ and students’ assessment in the educational field. International Journal of Educational Technology in Higher Education, Open University of Catalonia, 1-12

Ramos Pla, A.; Selfa Sastre, M.; Camats i Guàrdia, R. (2016). Cómo afrontar la muerte y el duelo en el aula. Cuadernos de Pedagogía, 468, 76-80

Ramos Pla, A. (2016). El psicopedagogo como guía en los procesos de muerte y duelo infantil. Revista Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 45(2)

Flores, Óscar; del-Arco, Isabel; Silva, Patricia (2015). The flipped classroom model at the university: analysis based on professors’ and students’ assessment in the educational field. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC) International Journal of Educational Technology in Higher Education. Disponible en: http://educationaltechnologyjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s41239-016-0022-1 </a>

Flores Alarcia, Óscar (2015). Planificar la ‘Flipped Classroom’. ESCUELA ESPAÑOLA, 7-8

del-Arco, I. (2014). Organització i gestió dels centres educatius de secundària. ISBN: 978-84-617-1973-0.

del-Arco, I. (2014). Atenció a la diversitat en educació secundària: Contextos i processos avaluatius. ISBN: 978-84-617-1974-7

del-Arco, I. (2014). Direcció i Gestió d’Institucions Educatives. ISBN: 978-84-617-2949-4

del-Arco, I. Serra, M (2014). El Projecte de Direcció. ISBN: 978-84-617-3346-0

del Arco, I. Silva, P. (2014). Los centros de formación y el entorno. Análisis del contexto socioeducativo e institucional. Barcelona: UAB. ISBN 978-84-697-1773-8

Coiduras, J.L.; Isus, S.; del Arco, I.(2014). Formación inicial de docentes en alternancia. Análisis desde las percepciones de los actores en una experiencia de integración de aprendizajes. Educar

Flores, O. (2014). Liderar el canvi mitjançant les Tecnologies de la Informació i la Comunicació. ISBN: pendent.

Flores, O. (2014). Recursos educatius oberts a la universitat. 28 Jornada DIM: Didàctica, Innovació i Multimèdia.

Verdú, N.; Brescó, E.; Flores, Ò. (2014). Percepción de las competencias TIC en los estudiantes de nuevo ingreso en la Universidad de Lleida. CIDUI – 2014.

Del Arco,I; Camats,R; Flores, O; Melero,A ; Suau,J. (2013). L’escola del segle XXI. Contextos, processos i reptes de futur. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.

Gairín, J; Rodríguez-Gómez, D; Armengol, C; Del-Arco, I. (2013). El Acceso a la universidad para personas mayores en España. Los programas universitarios para personas mayores: revisando una realidad. Revista de Orientación Educacional, 27, 134-160

Flores, Ò.; del-Arco, I. (2013). Nativos digitales, inmigrantes digitales: rompiendo mitos. Un estudio sobre el dominio de las TIC en profesorado y estudiantado de la Universidad de Lleida. Bordón, 65 (2), 59-74.

Flores, O. (2012). Participación, colaboración y dinamismo: el futuro de la formación (presencial y online). Educaweb. Monográfico 262.

Flores, O.; del-Arco, I. (2012). La influencia de las TIC en la interacción docente y discente en los procesos formativos universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 9 (2), 31-47.

Flores, O.; del-Arco, I. (2012). Influencia de las TIC en la utilización de materiales y recursos en los procesos de enseñanza-aprendizaje de la Universidad de Lleida: ¿uso o abuso? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 15 (2), 191-213.

Flores i Alarcia, Òscar; Camats i Guàrdia, Ramon; Del-Arco Bravo, Isabel; Alaminos Fernández, Francesc; Blázquez Miret, Josep (2012). Vers una cultura d’acollida a la universitat: opinió dels estudiants de primer grau de la Universitat de Lleida sobre el Programa d’Acollida. EDUCAR, 49(1), 155-174

Filella, G.; Giné, F.; Badía, F.; Soldevila, A.; Moltó; M.; del-Arco; I. (2012). The Welfare E-Portfolio: Methodology to Supervise the Final Year Engineering Project. International Journal of Engineering Education.

del-Arco, I.; Enciso, P. (2011). Valoración de las competencias instrumentales de los titulados universitarios: estudio comparativo. Bordón, 63 (3), 91-105.

Flores, O.; del-Arco, I. (2011). Los procesos de evaluación en asignaturas presenciales, semipresenciales y no presenciales de la Universidad de Lleida. Opinión de profesorado y estudiantado. Edutec-e, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 37.

Flores, O; Verdú, N.; Giménez, P.; Juárez, J.; Mur, JA:; Menduiña, C. (2011). Web 2.0 in university teaching: collaborative learning through technology. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9 (2), 931-960.

Camats, R.; Flores, Ò.; del-Arco, I.; Alaminos, F.; Blázquez, J.; Segura, J. (2011). Vers una cultura d’acollida a la universitat. [Resum] [Resumen] [Abstract] III Congrés Internacional UNIVEST’11 “L’autogestió de l’aprenentatge”. Girona, 16-17 juny.

Flores, Ò. (2011). Planificació de la docència i semipresencialitat: reproduïm el model formatiu presencial quan planifiquem assignatures semipresencials? [Resum] [Resumen][Abstract] III Congrés Internacional UNIVEST’11 “L’autogestió de l’aprenentatge”. Girona, 16-17 juny.

del-Arco, I.; Camats, R.; Flores, O.; Alaminos, F.; Blázquez, J. (2011). An introduction programme for Bologna first-year bachelor’s degree students in Spain. 
Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9 (1), 445-462.

del-Arco, Armengol, C. La incorporación de nuevos colectivos sociales a los estudios reglados. A: Manzanares, A. (Ed) (2010). Organizar y dirigir en la complejidad: Instituciones educativas en evolución. Wolters Kluwer, S.A.Madrid (ESPAÑA). ISBN: 978-84-7197-649-9.

del-Arco, I.; Blázquez, J; Alaminos, F; Camats, R; Flores, O. Programas de acogida como estrategia en el marco de políticas de retención: implicaciones organizativas. A: Manzanares, A. (Ed) (2010). Organizar y dirigir en la complejidad: Instituciones educativas en evolución. Wolters Kluwer, S.A.Madrid (ESPAÑA). ISBN: 978-84-7197-649-9.

del-Arco, I.; Alaminos, F.; Flores, O.; Blazquez, J. ; Camats, R. La autonomía de centros en Cataluña: de la teoría a la práctica. A: Manzanares, A. (Ed) (2010).Organizar y dirigir en la complejidad: Instituciones educativas en evolución. Wolters Kluwer, S.A.Madrid (ESPAÑA). ISBN: 978-84-7197-649-9.

del-Arco, I.; Camats, R.; Flores, O.; Alaminos, F.; Blázquez, J. (2009). Programes d’acollida pels estudiants de grau: experiència als primers graus a la UdL. [Resum] [Resumen] [Abstract] II Congrés Internacional UNIVEST’09 “Claus per a la implicació dels estudiants a la universitat”. Girona, 12-13 novembre.

Translate »